شناخت جهان >2
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

شناخت جهان 2   

فيزيكدانان تاريخ جهان از بدو پيدايش تا كنون را به هشت مرحله متفاوت و غيرمساوي تقسيم مي‌كنند.

مرحله اول

       از صفر تا 43- 10 ثانيه : اين مساله هنوز كاملا روشن نيست كه در اين اولين اجزاي ثانيه‌ها چه چيزي تبديل به گلوله آتشيني شد كه بعدا" كيهان بايد از آن ايجاد گردد. هيچ معادله و يا فرمول‌هاي اندازه‌گيري براي درجه حرارت بسيار بالا و غير قابل تصوري كه در اين زمان حاكم بود در دست نمي‌باشد.

مرحله دوم

       از 43- 10 تا  32- 10  ثانيه: اولين سنگ بناهاي ماده مثلا كوارك‌ها و الكترون‌ها و پاد‌ذره‌هاي آن‌ها از برخورد پرتوها با يكديگر به وجود مي‌آيند. قسمتي از اين سنگ بناها دوباره با يكديگر برخورد مي‌كنند و به صورت تشعشع فرو مي‌پاشند. در لحظه‌هاي بسيار بسيار اوليه ذرات فوق سنگين اشعه‌ي ايکس نيز مي‌توانسته‌اند به وجود آمده باشند. اين ذرات داراي اين ويژگي هستند كه هنگام فروپاشي ماده بيشتري نسبت به ضد ماده و مثلا كوارك‌هاي بيشتري نسبت به آنتي‌كوارك‌ها ايجاد مي‌كنند. ذرات ايکس كه فقط در همان اولين اجزاي بسيار كوچك ثانيه‌ها وجود داشتند براي ما ميراث مهمي به جا گذاردند كه عبارت بود از : ( افزوني ماده در برابر ضد ماده )

مرحله سوم

       از 32- 10 ثانيه تا  6- 10 ثانيه:  كيهان از مخلوطي از كوارك‌ها – لپتون‌ها – فوتون‌ها و ساير ذرات ديگر تشكيل شده  كه متقابلا" به ايجاد و انهدام يكديگر مشغول بوده و ضمنا خيلي سريع در حال از دست دادن حرارت هستند.

مرحله چهارم

       از 6- 10 ثانيه تا 3- 10ثانيه: تقريبا تمام كوارك‌ها و ضد كوارك‌ها به صورت پرتو ذره‌ها به انرژي تبديل مي‌شوند. كوارك‌هاي جديد ديگر نمي‌توانند در درجه حرارت‌هاي رو به كاهش به وجود آيند ولي از آن‌جايي كه كوارك‌هاي بيشتري نسبت به ضد كوارك‌ها وجود دارند برخي از كوارك‌ها براي خود جفتي پيدا نكرده و به صورت اضافه باقي مي‌مانند. هر 3 كوارك با يكديگر يك پروتون با يك نوترون مي‌سازند. سنگ بناهاي هسته اتم‌هاي آينده اكنون ايجاد شده اند.

 مرحله پنجم

       از 3- 10 ثانيه تا 100 ثانيه: الكترون‌ها و ضد الكترون‌ها در برخورد با يكديگر به اشعه تبديل مي‌شوند. تعدادي الكترون باقي مي‌ماند زيرا كه ماده بيشتري نسبت به ضد ماده وجود دارد. اين الكترون‌ها بعدا" مدارهاي اتمي را مي‌سازند.

مرحله ششم

       از 100 ثانيه تا 30 دقيقه:  در درجه حرارت‌هايي كه امروزه مي‌توان در مركز ستارگان يافت اولين هسته‌هاي اتم‌هاي سبك و به ويژه هسته‌هاي بسيار پايدار هليم در اثر همجوشي هسته‌اي ساخته مي‌شوند. هسته اتم‌هاي سنگين از قبيل اتم آهن يا كربن در اين مرحله هنوز ايجاد نمي‌شوند. در آغاز عملا فقط دو عنصر بنيادي كه از همه سبكتر بودند وجود داشتند : هليم و هيدروژن.

مرحله هفتم

       از 30 دقيقه تا 1 ميليون سال پس از تولید ماده:  پس از گذشت حدود 300000 (سيصد هزار)سال گوي آتشين آن‌قدر حرارت از دست داده كه هسته اتم‌ها و الكترون‌ها مي‌توانند در درجه حرارتي در حدود 3000 درجه سانتي‌گراد به يكديگر بپيوندند و بدون اينكه دوباره فورا" از هم بپاشند اتم‌ها را تشكيل دهند. در نتيجه آن مخلوط ذره‌اي كه قبلا نامرئي بود اكنون قابل ديدن مي‌شود.

مرحله هشتم

       از يك ميليون سال پس از تولید ماده از انرژی تا امروز: از ابرهاي هيدروژني کهکشان‌ها، ستارگان و سيارات به وجود مي‌آيند. در داخل ستارگان هسته اتم‌هاي سنگين از قبيل اكسيژن و آهن توليد مي‌شوند. كه بعد‌ها در انفجارات ستاره‌اي آزاد مي‌گردند و براي ساخت ستارگان و  سيارات و حيات جديد به كار مي‌آيند.

 


نظرات شما عزیزان:

شاهرخ
ساعت22:20---29 بهمن 1391
عالی بود
خاستی به منم سربزن خوشحال میشم
موفق باشی


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب